De 3 ingrediënten van een perfecte werkdag

Wat maakt een werkdag tot wat je noemt een perfecte dag? 

Zo’n dag waarop je lekker gewerkt hebt en je voldaan voelt aan het eind?

Organisatiepsycholoog en bedrijfstrainer Ron Witjas vroeg het aan de deelnemers van zijn seminar ‘Timemanagement’ en schreef erover in zijn boek ‘De tijd van je leven’

Wat blijkt? Als mensen hun werkdag perfect noemen, heeft dat te maken met drie dingen:

1. Controle hebben over je werkdag. Dit heeft te maken met kunnen doen wat je van plan bent, niet te veel gestoord worden in de uitvoering, en je werk zelf kunnen indelen.

2. Iets kunnen afmaken, het gevoel dat je iets bereikt hebt.

3. Je kwaliteiten kunnen tonen, uitdaging ervaren. Bijvoorbeeld doordat je een bepaald probleem oplost of een moeilijke kwestie afhandelt.

Nu je dit weet, is de volgende vraag natuurlijk hoe je dit in de praktijk toepast en zo meer perfecte werkdagen creëert. Lees verder…

Herken verborgen uitstelgedrag

Een buitenstaander ziet het niet.

Je staat bekend als een actief persoon.

Er is veel dat je interesseert.

Vervelen doe je je in feite nooit.

Dus als het over uitstellen gaat, is je eerste reactie: ‘Dit slaat niet op mij’

Is dat echt zo?

Natuurlijk kun jij die vraag alleen zelf  beantwoorden. Volgens mij de moeite van het onderzoeken waard.

Want als je de dingen vermijdt te doen, waarvan je diep van binnen wel weet dat ze voor veel meer rendement van je inspanningen kunnen zorgen, ondermijn je daarmee je zelfvertrouwen.

Als je druk bent met wat in feite marginale klusjes zijn, bouw je frustratie op. Dat kost je veel energie.

Gelukkig is er wat te doen aan al dat uitstellen. Als je maar weet wat de oorzaken precies zijn en hoe je die kunt beïnvloeden.

Ik maakte er een serie filmpjes over: ‘5 sleutels om je uitstelgedrag voorgoed te tackelen’. Iets voor jou?

 

Ik wil die gratis filmpjes wel

 

 

Wat als je opnieuw moet beginnen?

Een klassieke misser.

Toch wel een kleine ramp.

Met ook voordelen, als ik het balen voorbij ben.

Beloofd.

Die filmpjes over het tackelen van je uitstelgedrag komen er.

Alleen duurt het nog even.

Er ging namelijk iets mis. Toegegeven, het heeft ook wel iets hilarisch.

Ik werkte de opzet uit van een serie filmpjes over 5 sleutels om je uitstelgedrag te tackelen. Bedacht pakkende openingen. Zette tips op een rij. Schreef alle teksten.

Op een zonnige donderdagochtend overwon ik mijn verlegenheid en nam ik alles op. Lekker buiten. Je bent wandelcoach of niet.

En nu moet ik opnieuw beginnen. In ieder geval voor een deel.
Lees verder…

Bluhh ik heb geen zin

Hoe vaak denk jij: ‘Bluhh ik heb geen zin’ ?

Fluistert een stemmetje in je hoofd: ‘Ik moet eerst even.. ‘

Zegt je gevoel: ‘Nee, dit is niet het juiste moment’.

Ook ik ken dat maar al te goed. Laatst nog, toen het tijd was voor mijn hardlooptraining. Het was dat ik me heb ingeschreven voor ‘de 4 Engelse Mijl’ half juni. Want als ik mijn gevoel had gevolgd, was ik lekker op de bank blijven zitten met een beker koffie. Nieuwtjes scannen op Facebook.

Dus ik trok mijn loopschoenen aan en vertrok. Met tegenzin. En weet je wat? Al na 1 km was mijn gevoel totaal veranderd. Simpelweg door niet te blijven miepen, maar in actie te komen.

Doen is de beste manier van denken – de Vrije Denkers

 

Schakel over naar de ‘doe-modus’ en verras jezelf.

Ik geef je graag een liefdevolle schop onder je kont. Kun je die gebruiken, mail me! . Je krijgt snel een reactie.

En laat je inspireren door:

15 Goede redenen om jezelf in de doe-stand te zetten. Ook als je geen zin hebt. Lees verder…