Bluhh ik heb geen zin

Hoe vaak denk jij: ‘Bluhh ik heb geen zin’ ?

Fluistert een stemmetje in je hoofd: ‘Ik moet eerst even.. ‘

Zegt je gevoel: ‘Nee, dit is niet het juiste moment’.

Ook ik ken dat maar al te goed. Laatst nog, toen het tijd was voor mijn hardlooptraining. Het was dat ik me heb ingeschreven voor ‘de 4 Engelse Mijl’ half juni. Want als ik mijn gevoel had gevolgd, was ik lekker op de bank blijven zitten met een beker koffie. Nieuwtjes scannen op Facebook.

Dus ik trok mijn loopschoenen aan en vertrok. Met tegenzin. En weet je wat? Al na 1 km was mijn gevoel totaal veranderd. Simpelweg door niet te blijven miepen, maar in actie te komen.

Doen is de beste manier van denken – de Vrije Denkers

 

Schakel over naar de ‘doe-modus’ en verras jezelf.

Ik geef je graag een liefdevolle schop onder je kont. Kun je die gebruiken, mail me! . Je krijgt snel een reactie.

En laat je inspireren door:

15 Goede redenen om jezelf in de doe-stand te zetten. Ook als je geen zin hebt.
1. Doen laat je energie vrij stromen. En als je energie stroomt voel je je vitaal, denk je helder en voel je je prettig. Je brengt jezelf in de optimale positie om stap voor stap vooruit te komen. Niets geeft je zoveel energie als het boeken van – ook kleine – successen.

2. Je talenten komen pas tot ontwikkeling door te doen. Een topsporter heeft vele uren toegewijde oefening achter de rug. Je kunt nog zoveel talenten en kwaliteiten in huis hebben. Alleen door ze te gebruiken heb je er iets aan.

3. Weten wat je te doen hebt, zonder in actie te komen, vergroot het gevoel van ontevredenheid over jezelf. Dat ondermijnt uiteindelijk je zelfvertrouwen.

4. Om succes te hebben, moet je weten wat je wilt bereiken. Soms weet je dat niet precies. Door actie te ondernemen ga je ervaren wat wel en wat niet je interesse heeft. Zo krijg je al doende een steeds scherper idee over de vraag waar je echt voor wilt gaan.

5. Door in actie te komen, maar je jezelf zichtbaar. Dat vergroot de kans dat iemand je spontaan hulp aanbiedt. Samen zijn we slimmer en sterker.

6. Doen haalt je uit je de vicieuze cirkel van zich herhalende gedachten waarmee je niet verder komt. Te veel denken leidt tot vertraging en verkramping. Je ziet steeds meer beren op de weg.

7. Doen doorbreekt besluiteloosheid. Door iets op te pakken, wordt je je (weer) bewust van je eigen keuzemogelijkheden. Doen verstrekt je gevoel van autonomie.

8. Wanneer je in actie komt, kun je jezelf nooit verwijten dat je niet geprobeerd hebt.

9. Een aanpak van ‘test-and-learn’ schiet in een complexe wereld meer op dan veel tijd steken in het uitwerken van een gedetailleerd plan. Al doende ontdek je welke factoren meespelen en hoe die zich tot elkaar verhouden, wat wel werkt en wat niet. Dingen die je van te voren niet had kunnen bedenken.

10. Je ontwikkelt veerkracht door in actie te komen. Natuurlijk zal niet alles meteen lukken. Met doen leer je jezelf dat falen heel gewoon is en dat het je niet uit het veld hoeft te slaan. Het lukt je steeds beter om door te zetten en gericht te blijven op je doel.

11. Veel dingen waar we bang voor zijn gebeuren in de realiteit helemaal niet. Wat je denkt dat moeilijk of eng is, blijkt in het echt vaak mee te vallen. Dat weet je natuurlijk pas, wanneer je overschakelt naar doen.

12. Door iets te gaan doen gebeurt er meteen iets met jezelf en met de mensen om je heen. En je denken verandert automatisch mee. Zodra je in actie komt creëer je een nieuwe werkelijkheid.

13. Doen helpt je aandacht te focussen. En daardoor bereik je je doelen sneller dan wanneer je aandacht versnipperd is.

14. Jezelf de ruimte geven om te experimenteren, gewoon te doen zonder meteen te oordelen, vergroot de kans op het ontdekken van nieuwe invalshoeken en interessante toevalligheden.

15. Kom je in actie, dan denk je positiever over jezelf en je voelt je daardoor gelukkiger.

Welke goede redenen motiveren jou? Heb je nog toevoegingen? Ik hoor heel graag van je. Plaats je reactie onderaan dit blog en inspireer ook anderen.

Reacties

  1. zegt

    Dank voor je inspirerende blog Marianne. Het heeft me geholpen om nu aan de slag te gaan. Met name reden 2 en 7 overtuigen me. Wat mij daarnaast helpt, is naar binnen keren, mezelf observeren in het ‘geen zin hebben’, dat omarmen. Dat maakt dat ik in mijn lichaam kom, de puf weer vind en in actie kom.

    • Marianne Grooten zegt

      Leuk om te horen Vick en bedankt voor je compliment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *