Hoe twijfel bezit van je neemt en wat je eraan kunt doen

piekeren

Is het je wel eens opgevallen dat als je je ergens aan ergert, je weinig hoeft te doen om die ergernis te laten toenemen?

Dat lichte kriebels als het ware vanzelf uitgroeien tot flinke irritatie?

Datzelfde gebeurt wanneer je je ergens zorgen over maakt.

Of als je twijfelt over een beslissing die je moet nemen.

Voordat je er erg in hebt, ben je bevangen door piekergedachten.

Kun je je niet anders voorstellen dat er zich rampscenario’s zullen voordoen en zakt je gemoedstoestand onder nul…

Op een of andere manier verliezen we dus de controle. Gaat de twijfel en onzekerheid met ons aan de haal. Ik heb wel eens gelezen dat dit te maken heeft met onze evolutionaire oorsprong en de automatische reacties van onze krokodillenhersenen. Geen idee of het waar is hoor.

Wat de oorzaak ook is, minstens zo interessant is de vraag:

Wat kun je er aan doen? Hoe word je weer de baas over je gedachten en over je stemming?

Opbeurende woorden helpen meestal niet. Bij mij niet in ieder geval. Net zo min als het lezen van al die prachtige quotes en wijze levenslessen op Twitter of Facebook. Ik moet er in zo’n stemming niets van weten.

Maar wat dan?

Hoe kom je weer tot jezelf? Hoe krijg je weer ruimte in je hoofd?

Interessant in dit verband is de zelfperceptietheorie van William James. Hij was de eerste psycholoog die stelde dat gevoelens voortvloeien uit gedragingen in plaats van andersom. Dus als je je boos gedraagt wordt je vanzelf bozer. Allerlei onderzoekers bevestigden dat je je gevoelens kunt beïnvloeden door iets te veranderen aan je gezichtsuitdrukking of  je lichaamshouding.

Gedraag je anders, en je gevoel volgt vanzelf.

Dit principe kun je doelbewust toepassen. Sta en loop rechtop, zet je voeten stevig neer en je gaat je vanzelf zekerder voelen. Tover een glimlach op je gezicht en voordat je het weet voel je je blij. Probeer het eens uit.

Misschien verklaart dit ook wel waarom wandelen zo goed doet. En helemaal als je in de natuur wandelt. Steeds weer nieuwe onderzoeken bevestigen dat de natuur een stress herstellend effect heeft.

Heb je last van malende gedachten? Nemen lastige gevoelens bezit van je?

Ga regelmatig wandelen in de natuur of in een mooi park! Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om wat eerder op te staan voor een ochtendwandeling.

Kun je wat support gebruiken?

Dat kan! Stel hier vooral je vraag. Ik help je heel graag verder!

Wil je graag zelfstandig aan de slag? Vraag mijn gratis mp3 aan  ‘In 3 stappen een helder hoofd’ . Aan de hand van eenvoudige instructies, wandel je in je eigen tempo, kom je tot jezelf en krijg je nieuw perspectief.

Vraag je je af hoe je weer energie en voldoening uit je werkt kunt halen? Doe mee met mijn wandelworkshop ‘In 5 stappen volop werkplezier’

Wil je flinke stappen zetten naar werk waar je écht blij van wordt? Maak een afspraak voor een gratis kennismakingswandeling waarin we op een rij zetten wat er in je situatie speelt, ontdekken of we een klik hebben en of een van mijn wandelprogramma’s iets voor je is.

 

Lees ook 3 geschenken van de natuur en  7 dingen die je kunt doen als je het niet weet

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *