Kijk niet te ver vooruit!

Black modern binoculars in hands on green backgroundWat zijn jouw dromen?

Stel alles is mogelijk. Welk werk zou je dan het allerliefste doen?

Natuurlijk is het prettig en goed om stil te staan bij deze vragen. Om je heel concreet voor te stellen hoe je dag eruit ziet, als je je droombaan hebt.

Als je echt werk wilt maken van je passie, is het niet handig om te ver vooruit te kijken. Het kan verlammend werken in plaats van inspirerend.

Je krijgt chaos in je hoofd in plaats van ruimte. Nog voordat je een serieuze poging waagt, weet je al dat je plan toch niet lukken zal. En laat je je doelen varen.

Je droombaan realiseren is zo’n groot belangrijk doel dat het automatisch een angst- of stressreactie oproept. Zo werken onze hersenen. Met dank aan de amygdala, die met een vlucht- of vechtreactie reageert op elke afwijking van onze gebruikelijke, veilige routine. Dit onderdrukt de toegang tot de cortex, het gebied in de hersenen voor creativiteit en doelgericht handelen. Terwijl we de cortex eigenlijk het hardste nodig hebben om ons doel te bereiken!

In zijn boekje ‘De kunst van kaizen’ legt Robert Maurer uit hoe je de automatische angstreactie kunt omzeilen. Kaizen is Japans voor een aanpak van kleine stappen.

Maurer schrijft “Kleine, makkelijk te bereiken doelen stellen je in staat om op je tenen langs de amygdala te sluipen, zodat die niet wakker wordt en dus geen alarm slaat. Naarmate je kleine stappen blijft zetten en de cortex begint te werken, beginnen je hersenen ‘software’ te ontwikkelen voor de verandering die je wilt aanbrengen. Dit gebeurt door daadwerkelijk nieuwe zenuwpaden aan te leggen en nieuwe gewoonten aan te nemen. Al snel zul je je minder tegen verandering gaan verzetten. Liet je je ooit afschrikken door verandering, nu leidt je nieuwe software je naar je uiteindelijke doel met een snelheid waarover je je zult verbazen.”

De Kaizen-techniek bestaat uit zes technieken:

  1. Stel eenvoudige vragen
  2. Denk eenvoudige gedachten
  3. Voer simpele acties uit
  4. Los kleine problemen op
  5. Geef jezelf kleine beloningen
  6. Herken kleine momenten

Je kunt alle zes technieken toepassen, maar net zo goed beginnen met één. Het voert te ver om hier uitgebreid op alle zes in te gaan. Lees vooral het boekje als je meer wilt weten. Hieronder een paar voorbeelden van eenvoudige vragen die je jezelf kunt stellen. Hoe werkt het?

Kies een vraag, of verzin er zelf een, en stel die een aantal dagen achter elkaar aan jezelf. Bij voorkeur op een vast tijdstip, bijvoorbeeld tijdens het tandenpoetsen, de koffiepauze of voordat je naar bed gaat. Laat je vraag een tijdje borrelen. Als je een antwoord hebt gevonden, pas je gedachteverbeelding toe en stel je je voor dat je die stap maakt (techniek 2.).

  • Wat is één aspect van mijn werk, waar ik me prettig bij voel?
  • Wat is één ding dat ik vandaag prettig vind van mezelf?
  • Hoe kan ik dagelijks een paar minuten overhouden om oefeningen te doen?
  • Welke éne kleine stap kan ik zetten in de richting van mijn doel?

Succes! En heel leuk als je hieronder laat weten hoe het ging!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *