Wat is jouw stresstype?

Wist je dat niet iedereen hetzelfde op stress reageert? Dat er verschillende stresstypes bestaan?

Wil je iets doen aan je stress, dan is het handig om te weten welke type jij bent. En wat voor jou goed werkt als je last hebt van langdurige stress. Psychotherapeut en schrijfster Carien Karsten heeft er een interessant boek over geschreven met de titel ‘Daar ga ik weer!’

Stress activeert twee systemen in je lichaam. Het ene systeem kun je zien als het ‘vechten of vluchten’-systeem, als het ware het gaspedaal van de stressreactie. Het andere als het ‘herstellen en rusten’-systeem, de rem van de stressreactie. Duurt de stresssituatie niet te lang, dan zorgen deze twee systemen dat er weer evenwicht ontstaat.

Uit onderzoek van twee Amerikaanse artsen blijkt nu dat mensen kunnen verschillen in de manier waarop hun zenuwstelsel en hormonen reageren op stress. Zij onderscheiden 4 types.

Carien Karsten heeft dit verder onderzocht en beschrijft in haar boek dat elk stresstype zo haar eigen risico’s kent én aanpak.

  • Turbotype: mensen die bij stress automatisch versnellen en steeds meer in minder tijd doen
  • Crashtype: mensen die als een diesel lang kunnen doorgaan, maar ze negeren waarschuwingssignalen waarna ze plotseling instorten
  • Hooggevoelige type: mensen die snel uit evenwicht zijn door op een kleine gebeurtenis met veel stress te reageren
  • Bore-outtype: onzekere mensen die zichzelf onderbelasten uit angst onder druk te bezwijken

Het Turbotype is steeds op zoek naar nieuwe prikkels. Stilstaan, alleen zijn, tot rust komen, voelt als een bedreiging.

Het Crashtype stelt hoge eisen aan zichzelf, vindt dat ze alles moet doen en versnelt niet zozeer maar lijkt over een eindeloos uithoudingsvermogen te beschikken. Dit type heeft moeite met kiezen en kan last hebben van uitstelgedrag, door de hoge eisen die ze aan zichzelf stelt.

Het Hooggevoelige type kan zaken minder goed van zich af laten glijden, cijfert zichzelf vaak weg en heeft moeite met nee-zeggen. Dit type voelt zich vaak door haar eigen angst afgeremd.

Een typerende uitspraak voor het Bore-outtype is: ‘Ik zou het wel willen, maar ik ben bang dat ik het nog niet aankan’.

In welk stresstype herken jij jezelf? En wat is voor jou belangrijk om minder druk te ervaren?

Het Turbotype is er bij gebaat om bewust gas terug te nemen. Zorg voor voldoende pauzes in werk en privé. Drink niet te veel koffie en eet gezond. En leef je lekker uit in sporten.

Voor het Crashtype is het zaak om beter te luisteren naar waarschuwingssignalen. Ademhalings- en ontspanningsoefeningen kunnen helpen. En neem je belemmerende gedachten eens onder de loupe. Zijn ze echt waar?

Herken jij je in het Hooggevoelige type? Dan kun je er veel baat bij hebben om je te richten op herstel van je emotionele balans.

Uitdagingen voor het Bore-outtype zijn om verantwoordelijkheid te nemen, conflicten aan te gaan en keuzes te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *